چرا تحریمها به برنامه هستهای ایران ارتباط ندارد؟
در طول مدت ۱۰ سال فعالیت های هستهای جمهوری اسلامی، مقامات و نهادهای حکومتی به دلیل مشغله زیاد و به دلیل چالش های فراوانی که با آنها رو به رو بودند کمتر به توجیه افکار عمومی داخلی به ویژه توجیه طبقه نخبه کشور توجه داشتند این امر از این جهت اهمیت دارد که در جهان امروز سیاست ها و مواضع سیاسی هر کشوری می بایست مبتنی بر پشتیبانی عمیق، گسترده و پردوام مردم آن کشور باشد. پیشرفت و موفقیت جمهوری اسلامی در مذاکرات بین المللی هسته ای در گرو همراهی و همصدایی ملت ایران بویژه نخبگان در این امر مهم است. در این ایام که در آستانه روز ملی فناوری هسته ای و مقارن با مذاکرات اخیر ایران و ۵+۱ هستیم، فریاد مطالبه حقوق هسته ای ایران اگر از دل دانشگاه ها برخیزد، شاید تاثیرش در روند مذاکرات کمتر از تدابیر تیم مذاکره کنند نباشد.
رئیس جمهور آمریکا در آغاز سال جاری طی نطقی تلویزیونی مدعی شد اگر نگرانی جامعه جهانی (بخوانید آمریکا و اسرائیل) در مورد برنامه هستهای ایران برطرف شود، تحریمها علیه ملت ایران برداشته میشود. این در حالی است که پیش از آن وزیر خارجه سابق آمریکا صراحتاً تحریمها را نوعی مجازات ناخواسته برای مردم ایران میدانست که به دلیل تبعیت از سیاستهای حکومت ایران باید متحمل شوند.
۱٫بر خلاف اظهارات دشمنان، تحریمها علیه ملت ایران سالها قبل از جنجال علیه برنامه هستهای ایران شروع شده و تاکنون ادامه یافته است. در جدول ذیل قوانین تحریمهای یکجانبه آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی تا پیش از سال ۲۰۰۶ (شروع تحریمهای مرتبط با برنامه هستهای) نشان داده شده است:
۲٫بخش
قابل توجهی از تحریمهای فعلی ارتباطی با برنامه هستهای ایران ندارد و به
اتهام نقض حقوق بشر یا حمایت از تروریسم بین المللی اعمال شده است. جالب
اینکه خود مقامات غربی تصریح دارند که اگر ایران تمام برنامه هستهای خود
را کنار بگذارد، باز تحریمها برداشته نمیشود. علاوه بر تحریمهای غیر
هستهای قبل از سال ۲۰۰۶ که همچنان ادامه دارد، در سه سال گذشته به اتهام
نقض حقوق بشر (بخوانید مقابله با کودتای مخملی) تنها ۶ تحریم یکجانبه ذیل
علیه ایران اعمال شده است:
قانون کنگره آمریکا (CISADA) سال ۲۰۱۰، فرمان اجرایی اوباما (E.O.13553) سال ۲۰۱۰، فرمان اجرایی اوباما (E.O.13606) سال ۲۰۱۲، قانون کنگره آمریکا (ITRSHRA) سال ۲۰۱۲ ، فرمان اجرایی اوباما (E.O.13628) سال ۲۰۱۲، قانون کنگره آمریکا (NDAA) سال ۲۰۱۳
۳٫همانطور که مقام معظم رهبری تاکنون بارها اشاره کردهاند، در هر دورهای که مسئولان اجرایی کشور اقدام به عقب نشینی در مقابل خواستههای طرف غربی کردهاند، دشمن گستاخ تر شده و فشار خود به کشور را افزایش داده است:
در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی که تلاش زیادی برای نزدیکی به دولت آلمان صورت گرفت، دولت آلمان با به راه انداختن جنجال دادگاه میکونوس اقدامی تهاجمی علیه ایران را آغاز کرد که موجب خروج سفرای کشورهای اروپایی از ایران شد. در آن زمان ورود و واکنش محکم مقام معظم رهبری در برخورد با مسئولان اروپایی باعث شد تا کشورهای اروپایی عقب نشینی کردند و سرافکنده به کشور بازگشتند.
در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی حرکت عقب نشینی در برنامه هستهای ایران توسط تیم حاکم طراحی شد. علی رغم عقب نشینیها کشورهای غربی مداوم پیش روی کردند و حتی وجود سه سانتریفیوژ تحقیقاتی تهران را نپذیرفتند. در این شرایط کشور آمریکا بیشترین هجمه علیه ایران را شروع کرد و با محور شرارت خواندن ایران حرکت تهاجمی تا نزدیک به حمله نظامی را اغاز کرد.
در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، علی رغم نظر مسئولان عالی رتبه مسئولان دولتی به پیشنهاد ظاهری (دام) اوباما که از طریق کشورهای برزیل و ترکیه ارائه شده بود، اعتماد کردند. اتفاقا در همین زمان آمریکا و کشورهای غربی نه تنها به وعده خود عمل نکردند، بلکه شدیدترین قطعنامه تحریمی سازمان ملل را علیه ملت ایران تصویب کردند.
با توجه به هزینه بسیار بالای ساخت نیروگاه های اتمی، برای تولید برق آیا بهتر نیست این هزینه را ببریم به سمت انرژی های تجدید پذیر مثل نیرو گاه های خورشیدی و بادی؟
به صورت نرم افزاری با توجه وسعت یک سرزمین، جمعیت یک سرزمین، حوزه های آب ریز، مقدار نفت و گاز، مقدار انرژی خورشید،یک الگوی انرژی برای آن کشور ارائه می شود. این برای تمام کشور هاست در کشور ما این نرم افزار گرفته شده و اجرا گردیده است. در ۱۴۱۰ در کشور ما حدود ده هزار مگاوات برق باید از انرژی هسته ای در آن سبد قرار گیرد. من برای شما یک مثال می زنم آیا ما گاز به اندازه کافی برای استفاده داریم و به همه روستا ها و ده ها هم لوله گاز کشدیم؟! روس ها نیروگاه اتمی کنار شهر می سازند آب گرم شهر را هم از نیروگاه اتمی تامین می کنند. اتریشی ها یک زباله سوز گذاشتن یک سوم آب گرم شهر را از آن تامین می کنند. هر کشوری با توجه به فرمول هایی که دارد روی انرژیش برنامه ریزی میکند. مصرف خانگی ما بسیار بالا است. وزارت نفت باید گاز نیروگاه ها را قطع کند. چون گاز رفته برای مصارف خانگی در زمستان وزارت نفت باید مازت ،گازوئیل برساند به نیروگاه ها اما نمی شود که یک دفعه این همه کشور را لوله کشید باید با کامیون این را به نیروگاهها برساند این امر احتیاج به چهارده هزار کامیون دارد که نفت گازئیل نیرو گاه را تامین کند. قیمت گازوئیل چند است ؟ آن وقت قیمت برق تولیدی چه مقدار می شود. قیمت برق تولیدی زیاد میشود. پس توزیع انرژی اینگونه است. یک زمان بهمن یک زمان زلزله یا سیل باعث از بین رفتن زیر ساخت ها می شود اگر ما تنوع تولید انرژی داشته باشیم می تواند به ما کمک کند. چه کسی گفته برق هسته ای از نفت و گاز گران تر است. بستگی دارد چه راکتوری استفاده شود، چه توانی داشته باشد آن راکتور و قیمت آن بعضا از انرژی های دیگر ارزان تر می شود. البته نه در ۱۰ سال اول چون سرمایه گذاری زیاد است اما بعد از ۱۰ سال عادی می شود و هزینه پایین تر می آید و فایده آن بعد از ۱۰ سال روشن می شود با توجه به مصرف انرژی های فسیلی در نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی و یا چیز های دیگر وقتی متوسط گیری می شود در دراز مدت برق هسته ای به صرفه تر است نوسانات برق هم در نظر بگیرید که ممکن است به ۲۰۰ دلار هم برسد که می تواند در تامین انرژی تاثیر بگذارد. انرژی خورشیدی هم بسیار گران در میآید. در کشور های دیگر هم به چشم یک کار لوکس به آن نگاه می کنند در کشورهای دیگر که کابل کشی گران تمام می شود از سلول های خورشیدی استفاده می کنند مگر اینکه تکنولوزی پیشرفت کند بشود سلول های خورشیدی را با هزینه کمتر تولید کرد شاید نانو تکنولوژی پیشرفت کند بتواند در این زمینه کمکی کند که مطمنا اگر نانو فناوری کمک کند به هسته ای هم کمک خواهد کرد که از سوخت کوچکتری و با انرژی بیشتری استفاده کند و تغییر چندانی در قیمت ندارد.(دکتر عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی)
" بسم الله الرحمن الرحيم "